Хоризонтална
и вертикална интеграција садржаја су потреба данашњице. Хоризонтална
интергација подразумева повезивање
садржаја различитих наставних предмета у оквиру једног разреда и у пракси
се овај вид интегрисања понекад среће и под називом - тематски дан. Вертикална интергација се чешће остварује у комбинованим одељењима
и под њом се подразумева повезивање
садржаја истог предмета али на различитом
узрасту. Препоручује се у наставним предметима у којима су наставни садржаји
распотређени по концентричним круговима. Користи оваквог приступа планирању
садржаја могу се сагладавати из различити углова. Њиме се првенствено остварује
повезаност садржаја различитих наставних предмета чиме се у крајњој линији
подстиче и интердисциплинарност у планирању.Ученици се на тај начин навикавају
да истом проблему прилазе из углова које нуде различити наставни предмети.
Вертикална интерграција омогућава и обнављање градивна из претходних разреда и
„стално циркулисање знања“. Оваквим планирањем обезбеђује се и трансфер знања,
али је ово у комбинованим одељењима одличан „начин“ да се добије више времена
за директан рад са ученицима.
У
излагању које следи даје се приказ вертикалне интеграције наставних садржаја. Реч
је о четвороразредном комбинованом одељењу и комбинацији часова предмета – Свет
око нас у првом и другом разреду и предмета -
Природа и друштво у трећем и
четвртом разреду.
Наставна
тема: Нежива природа (Први разред)
Људска делатност (Други разред)
Материјали и њихова употреба (Трећи разред)
Истражујемо природне појаве (Четврти разред)
Наставна
јединица: Материјали, њихова својства и понашање у води (Први разред)
Понашање материјала под
механичким утицајима (Други разред)
Промене материјала (Трећи разред)
Топлотна својства материјала.
Запаљиви материјали (Четврти разред)
Тип
часа: Утврђивање (Први и други разред), Обрада (Трећи и четврти разред)
Цињ
часа: Проширити знања о својствима материјала и њиховом понашању у различитим
условима;
Задаци
часа:
-Класификовање
материјала према различитим својствима;
-
Уочити на конкретним примерима како се материјали понашају под механичким
утицајима (уочити који се материјали могу савијати, који се могу сећи, који се
могу резати маказама, који се могу ковати, и сл.).
-Уочити
које промене материјала могу бити повратне а које су неповратне;
-
Проширити знања о топлотним својствима материјалима;
-
Уочити који су материјали топлотни проводници а који су топлотни изолатори;
Наставна
средства: Уџбеник, материјали и алати које су ученици донели за потребе овог
часа;
Наставне
методе: Кооперативно учење, стваралачко учење;
Наставни
облици: Фронтални, индивидуални, групни ;
СЦЕНАРИО
ЗА ЧАС
1.КОРАК: Разговор о материјалима које су
ученици донели врши се фронталним обликом рада. Донети материјали се онда
класификују:
а)
природни и вештачки;
б)
материјали биљног, материјали животињског порекла и материјали настали од
неживе природе;
2.КОРАК: Разговор о алатима које су
ученици донели такође се врши фронталним обликом рада и по концентричним
круговима. И алати се класификују:
а)
за сечење;
б)
за завијање;
в)
за млевење или ситњење, и остало, у зависности од тога које су алате ученици
донели.
3.КОРАК:
Први разред пише за сваки донети материјал
назив, да ли је тврд или мек, да ли је провидан или не, природни или вештачки и
намену (навести минимално две намене);
Након
тога имају испред себе посуду са водом и истражују шта од понуђеног плива а шта
тоне: каменчић, дрво, метални резач, пластични резач, пластични лењир.
Други
разред ради задатке за први разред и још за сваки материјал пише да ли ссе :
реже односно сече маказама (тестером), бруси, меље (ситни);
Трећи
разред ради мапу ума о променама материјала на основу уџбеника, а онда
истражује који је од донетих материјала еластичан. Топи се восак уз помоћ
учотеља да би након хлађења закључило да је то повратна промена, греје се вода
у којој је растворена со. Потом се истражује који се материјали могу: резати,
разбити услед ударца,поломити (услед притиска) и сагорети. Пронаћи и који материјали и алати
могу рђати.
Четврти
разред изводи следећи оглед уз конртолу
учитеља: испитати која ће се кашика пре загрејати ако је ставимо у врелу воду:
пластична, метална или дрвена.Потом се на основу уџбеника прави мапа ума о
топлотним својствима материјала.Следи рад на истраживачким задацима који се
тичу пожара. Задаци гласе:
Наведи
ситуације у којима је ватра добар слуга.
Наведи
запаљиве материјале.
Који
су услови неопходни за настанак ватре (пожара) ?
На
које начине можеш онемогућити снабдевање ватре кисеоником?
Шта
треба да урадиш уколико дође до пожара?
4.КОРАК: Сваки разред саопштава осталима шта су радили и допуњују се по концентричним круговима.
Нема коментара:
Постави коментар