O БЛОГУ

Овај блог садржи све битне информације које могу послужити учитељима који раде у комбинованим одељењима. Садржаји се односе на рад у четвороразредном одељењу, али се могу применити и за рад у мањим одељењима.Можете погледати припреме одржаних часова, неке од објављених радова... Саму атмосферу која је заступљена на часовима овог одељења потврђују и фотографије које такође можете погледати на једној од страница.Ученици могу пронаћи корисне линкове који ће их упутити да своје знање провере путем различитих игара и тестова.

СТРАНИЦЕ

субота, 22. октобар 2016.

Активност "Каква храна, таква одбрана"

Светски дан хране обележен и у Изварици

С обзиром да се  октобар месец обележава као  месец  правилне исхране, у четворазредном одељењу у Изварици организован је  низ активности посвећен здравим навика у исхрани.

Најпре је са ученицима на часу одељењског старешине одржана радионица под називом „Каква храна, таква одбрана“.
На почетку радионице користећи мождану олују ученици су износили  своја сазнања о правилној исхрани, да би се након тога читале песме о здравој исхрани и разговарало о њиховој садржини.  Ова активност имала је за циљ да се на занимљив начин прошире заснања о значају воћа и поврћа за исхрану деце.
У главном делу часа читала се и анализирала фронталним обликом рада прича под називом  „Свађавко“ написана за потребе ове радионице. Прича гласи:
Иза седам гора, иза седам мора живео је  дечак са мамом и татом. Никад нико није сазнао како  му је право име, али како се стално свађао, деца му дадоше надимак Свађавко. Е, стварно му је тај надимак пристајао. Кад год би му мајка говорила да узме јабуку или крушку говорио је да он то ни у сну не би појео. Викао би како му се једе чипс и нешто слатко. Једном је вазда плакао у продавници не би ли му мајка   купила саламу. Тај је у школу за ужину доносио газирани сок и смоки, а сендвиче са сиром и јајима које му је мајка слала бацао је успут кучићима. Када би мајка постављала за  ручак  штогод кувано тај би одмах опет почео да се свађа и истог трена би отворио фрижидер, одсекао позамашно парче саламе и халапљиво гутао. Свађао се тај и са оцем. Несрећни отац како би сина научио памети и натерао да једе домаћу храну укину му једнога дана џепарац. Мајка му је од тада слала ужину од куће. Е, тек тада су настали прави проблеми. Данима није хтео да једе храну што је мама спремила и вазда би вређао оца говорећи му како је незахвалан и како нема појма о животу. Није марио ни што га  је стомак често болео, а посебно га није занимало што је постао прави дебељуца. Није га чак заобишао ни вируси.
                Дечице моја драга,  бојим се да у овој причи много тога није на свом месту. Научите памети несрећног Свађавка и кажите му на који начин треба поступити. Научите га памети и дајте му надимак који би му тада највише одговарао.
Након прочитане приче вршила се садржинска анализа (који ликови учествују, како се понашао Свађавко, поступци и реакције мајке и оца). У другом делу анализе разговарало се о исправности поступака главног лика позивајући се на искуства ученика о здравој исхрани, али и на правила лепог понашања за столом и лепог понашања уопште. Навели су у складу са њиховим сазнањима  какво би требало бити његово понашање, а дали си му и  нове надимке. Једна група ученика је предложила надимак Здравко, а друга Пажљивко јер пази на исхрану.
            У завршном делу часа ученици су радили пано о здравој исхрани,
Потом су вредновали час. Сви коментари су позитивни.

Следећа активност коју смо организовали јесте креативна радионица. Од воћа и поврћа израђивали смо животиње, лутке, аутомобиле, авионе и све оно чега су се ученици сетили док је радионица трајала.  Вредност ове радионице је у томе што су ученици кроз манипулативне активности сазнавали о воћу и поврћу. Док су манипулисали воћем и поврћем чули су се коментари о јелима које њихове маме од тог поврћа спремају и сви су ученици знали  назив сваког донетог воћа и поврћа. Поред ове, имали смо и радионицу на којој су ученици имали задатак да  сликом односно цртежом  прикажу своје виђење    значаја воћа и поврћа за исхрану. Од свих радова постављена је одељењска изложба.
Маме нам донеле пуну кофу свежег воћа и поврћа
           Креативност на делу
                            Наши радови
Изложба
Сви на окупу
                 Оно када ученици оду, а ја још једном радосно погледам у оно што смо урадили


      Овца и прасе посебно су нам драги


 Несебичну подршку у изради маски пружиле су нам маме Јелена и Ивана


     Маме нам и  кифлице донеле


Здравствени радник који је посетио наше одељење одржао је кратко предавање о здравој исхрани. Предавање је имало интерактивни карактер. Износили су се примери из свакодневног живота, а дискутовало се и о намирницама и јелима карактеристичним за хомољско поднебље. Анализирали су се и резултати мини анкете која је спроведена са ученицима. Анкетом се желело утврдити у којој мери ученици конзумирају поједине намирнице и поједина јела (роштиљ, воће и поврће, грицкалице, сухомеснати производи, риба и друго). Здравствени радник је говорио и о правилном припремању појединих намирница, а у  току предавања сачињене су и белешке.

 Након тога су ученици пред присутнима извели представу „Весело поврће“. Идеја и текст су пруезети са интернета, али је текст  делимично измењен и прилагођен могућностима мојих ученика ramskimetod.com/2010/09/veselo-povrce/

 Мама позива децу на ручак, али се деца жељна игре не одазивају мамином позиву. У међувремену поврће почиње  да се препире  Почиње жестока борба "фрижидераша" и "рернаша". Кромпир се подсмева парадајзу говорећи му како је обична салата. С друге стране, парадајз "напада" кромпир тврдећи да његовим конзумирањем деца постају дебела. Бели лук је на удару због смрада...
 Уследила је дегустација здраве хране коју су мајке припремиле за ову прилику. У току је израда збирке рецепата у којој ће учествовати и ученици и родитељи. Збирка ће бити израђена  на часовима ликовне културе, као и на часовима народне традиције. 
О овој активности присутни су написали следеће:

 На једном од наредних часова одељењског старешине имали смо задатак да сумирамо оно што смо од здравственог радника сазнали. Методом разговора дошло се до заједничког закључка које намирнице и на који начин треба конзумирати. Тим сазнањима допунили смо плакат који смо започели на једном од претходних часова одељењског старешине.



 Фигуративно су са Здравком односно Пажљивком писали поруке о здравој исхрани.


Обележили смо 21. октобра и Светски дан јабуке. Тог дана са ученицима свих разреда најпре се причало о значају јабуке за људско здравље, подсетили се текстова који говоре о јабукама и пронашли што већи број речи које је описују. Час математике посветили  смо управо овој воћки. То смо учинили на тај начин што су задаци формулисани тако да говоре о јабуци. Додатни задатак је био да се заокруже непознате речи у задатку и да се из текста задатка сазна: каква јабука може бити, где се чувала некада, а где сада и шта се од ње може добити.  Ученици првог разреда тог часа учили су број четири, други разред је имао задатак да утврди одузимање облика 33-27, трећи разред одузимање троцифрених бројева, а четврти да утврди стечена знања о улози 0 и 1 код сабирања и одузимања.  

На почетку часа са ученицима се изводи игра Вешалице. Решење вешалице је реч јабука. Напомиње се да је данас Светски дан јабуке и да ће задаци на данашњем часу математике бити посвећени управо овој воћки.


На  табли стоје нацртане три јабуке. Постављају се следећа питања:

  • Колико јабука је нацртано?
  • Колико треба померити да би остале 2 јабуке?
  • Колико јабука  треба померити да би остала једна јабука?
  • Колико би укупно било јабука када бисмо доцртали још 29?
  • Домаћин је набрао 234 џака киселих и 356 џакова слатких јабука. Колико је џакова јабука домаћин набрао?
  • Једно пољопривредно газдинство је убрало 300 000 kg златног делишеса. За добијање сока искоришћено је 300 t убраних јабука. Колико је килограма јабукаостало неискоришћено?
    Ученици процењују који задатак је за који разред.  У главном делу часа решавају се следећи задаци.
Први разред     
    Прилажемо  радни лист из свезака ученика првог разреда.


Други разред
  • Мама је убрала 33 јабуке. Тати је дала 27. Колико је њој остало?
  • У копри је било укупно 48 киселих и слатких јабука. Драган је  избројао и открио да у корпи има 29 киселих јабука. Колико има слатких јабука у корпи?
  • Бака је у трап ставила 93 јабуке.  Када је на пролеће отворила трап видела је да су се покварило 15 јабука. Колико је било здравих јабука након отварања трапа?
  • Једна фабрика је откупила 96 гајби јабука. За сок је искоришћено39 гајби, а за џем  49 гајби. Колико је гајбица са јабукама остало неискоришћено?
  • У воћњаку је било 85 стабала јабука. Осушило се 17 стабала, а онда су воћари поново засадили  32 стабла. Колико сада ума укупно стабала у воћњаку?
 Трећи разред
  • Мама је убрала 433 јабуке. Тати је дала2 27. Колико је њој остало?
  • У копри је било укупно 948 киселих и слатких јабука. Драган је  избројао и открио да у корпи има  529 киселих јабука. Колико има слатких јабукау корпи?
  • Бака је у трап ставила 693 јабуке.  Када је на пролеће отворила трап видела је да су се покварило1 15 јабука. Колико је било здравих јабука након отварања трапа?
  • Једна фабрика је откупила 696 гајби јабука. За сок је искоришћено 239 гајби, а за џем  349 гајби. Колико је гајбица са јабукама остало неискоришћено?
  • У воћњаку је било 585 стабала јабука. Осушило се 217 стабала, а онда су воћари поново засадили 632 стабла. Колико сада ума укупно стабала у воћњаку?

             Четврти разред

  • Воћари су  ове  године убрали 4 тоне ајдаред јабуке. Прошле године ову сорту јабука нису ни брали.  Колико  су укупно килограма ајдаред јабуке убрали за ове две године
  • У хладњачу су воћари дотерали најпре 56 000 кг јабуке, а потом још 44 тоне јабуке.  Колико још јабука треба да се довезе да било укупно 100 тона?
  • Пољопривредно газдинство је од воћара откупило  564 000 кг јабука. За прераду су искористили јајпре 500 тона, потом још 6 тона, а 4 тоне су извезли. Колико је килограма јабука након тога остало газдинству?
  •  Састави задатак о јабукама који се решава помоћу израза 45 893- (20 000 + 25 893)=
  У завршном делу часа сумирали су се резултати рада.Решавајући ове задатке ученици су утврдили знања о бројевима, сабирању и одузимању, али су дошли и до нових сазнања. Ученици другог и трећег разтеда су сазнали шта је трап (корелација са наставом народне традиције), сазнали су да постоји више сорти јабука и шта се од јабуке може прерадом добити. Оваквим начином рада повезују се садржаји различити наставних предмета. Ученицима је то интересантније, а знања  се повезују и постају трајнија. Руше се „традиционалне“ границе међу наставним предметима и настава полако добила интердисциплинарни карактер.

   У наставку следи текст анкете, а у загради су фрекфенције одговора у нашем одељењу. Испитано је 9 родитеља. Одговоре смо добили од 7 родитеља.


Поштовани родитељи,

Молим Вас да заједно са Вашим дететом (мојим учеником) попуните анкету. Питања се односе на начин исхране деце, а истраживање вршим поводом обележавања Светског дана здраве хране. Упитник је анониман. Хвала на утрошеном времену, сарадњи и указаном поверењу!
                                                                           Звонимирка Јовичић, учитељица

1. Да ли мислите да се Ваше дете здраво храни?
Заокружите један од понуђених одговора.
  •  Да (4 родитеља)
  • Не ( 3 родитеља)
2. Колико често Ваше дете једе рибу?
Заокружите један од понуђених одговора:
  • Често
  • Понекад (6 родитеља)
  • Ретко (1 родитељ)
  • Никад
3. Колико често Ваше дете једе  разне врсте роштиља?
Заокружите један од понуђених одговора.
  • Често (1 родитељ)
  • Понекад (3 родитеља)
  • Ретко (3 родитеља)
  • Никад
 4. Колико често Ваше дете једе  разне врсте теста?
Заокружите један од понуђених одговора.
  • Често (6 родитеља)
  • Понекад (1 родитељ)
  • Ретко
  • Никад  
5. Колико често Ваше дете једе  разне врсте торта и колача?
Заокружите један од понуђених одговора.
  • Често (3 родитеља)
  • Понекад (3 родитеља)
  • Ретко (1 родитељ)
  • Никад
6. Колико често Ваше дете једе  воће и поврће?
Заокружите један од понуђених одговора.
  • Често (5 родитеља)
  • Понекад (2 родитеља)
  • Реткo
  •  Никад
7. Колико често Ваше дете једе  разне сухомеснатих производа?
Заокружите један од понуђених одговора.
  • Честo (3 родитеља)
  • Понекад (4 родитеља)
  •  Ретко
  • Никад
8. Колико често Ваше дете конзумира разне врсте газираних сокова?
Заокружите један од понуђених одговора.
  • Често
  • Понекад (5 родитеља)
  • Ретко (2 родитеља)
  • Никад
9. Колико често Ваше дете једе   разне врсте чорбица и других куваних јела?
Заокружите један од понуђених одговора.
  • Често (4 родитеља)
  • Понекад (3 родитеља)
  • Ретко
  • Никад
10. Коју врсту меса најчешће конзумира Ваше дете?
Заокружите један  или више понуђених одговора.
  • Пилетину и ћуретину (4 родитеља)
  • Свињско месо (7 родитеља)
  • Дивљач
  • Телетину
11. Напишите које млечне производе Ваше дете највише конзумира. 
_____________________________________________________________________ 
Најчешћи одговори су: сир, павлака, јогурт...

12. Да ли Ваше дете једе разне грицкалице (чипс, смоки, грисини, крекере...) ?
Заокружите један од понуђених одговора.
  •  Да (3 родитеља)
  •  Не
  • Понекад (4 родитеља)
  • Никад
     13.  Наведите предлоге за побољшање исхране деце школског узраста.
________________________________________________________________________
 Одговор су дала 2 родитеља. Навели су као предлог едукацију у школи и ван школи.

Од здравственог радника о здравој исхрани сазнали смо следеће:
  • Исхрана мора бити разноврсна- што шаренија трпеза, то је и исхрана разноврснија;
  • Користити што је више могуће намирнице у свежем облику;
  • Готову храну избегавати због  повећане количине соли и адитива;
  • Воће и поврће јести неогуљено ( мисли се на намирнице које то дозвољавају);
  • Махунарке су богате протеинима;
  • Житарице су богате В витамином;
  • Гвожђа има у месу;
  • Неопходну количину масти унети кроз сир, маслац јаја, месо, млеко...;
  •  Дневни унос млека  не може бити већи од пола литра;
  • Млеко је богато калцијумом;
  • Шећер и слаткиши смањују глад и доприносе развоју каријеса;
  • Најбољи су воћни незаслађени сокови и вода.


Нема коментара:

Постави коментар