У раду са ученицима нижих разреда могу се користити различити материјали из
окружења. Материјали могу бити
различитог порекла, a нарочито су за коришћење погодни разни
отпадни и непотребни материјали из домаћинства. Могу се користити на
различите начине и у различите сврхе. Користе се у настави Ликовне културе, у
настави Народне традиције, настави Природе и друштва односно Света око нас а
повремено се могу користити и у настави осталих наставних предмета.
Материјали се најчешће користе у оквиру наставе
Ликовне културе а такву могућност нарочито пружају следеће наставне теме у оквиру поменутог
наставног предмета:
·
Изглед
употребних предмета (1. разред),
·
Преобликовање
предмета њиховим спајањем (1. разред),
·
Индивидуално
коришћење материјала за рад (2. разред),
·
Преобликовање
материјала или предмета њиховим спајањем (2. разред),
·
Коришћење
различитих материјала за компоновање (3. разред),
·
Везивање
облика у тродимензионалном простору и равни (4. разред).
При реализацији
садржаја ових наставних тема ученици могу користити следеће материјале: разне
врсте амбалаже (кутије од тврдог и меког картона, пластичне боце, амбалажа за
паковање јаја), чаше од јогурта, чепови од пластичних флаша, стаклене флаше и
тегле, ролне од папирних убруса, најлонске кесе. Ученици воле и рад са старим
предметима: старим тацнама и чашама, неискоришћеним керамичким плочицама, старим дисковима, црепом, а солидну примену у
настави овог предмета налазе и разни плодови воћа и поврћа. Кукуруз, пасуљ,
жито, опране и осушене љуспе јајета, пресовано
лишће, кукурузовина, жир и вуна само су
неки од материјала биљног и животињског порекла који се могу користити за
преобликовање у нове форме. Песак, каменчићи, разне врсте текстила, чачкалице разних
величина, дугмад, перле такође су веома занимљиви ученицима за рад и предност њихове
примене је у томе што се лако могу набавити у неосредном окружењу.
Наведене материјале деца могу преобликовати у разноврсне
нове целине. Кукурузовина, картон, најлон, унихоп чарапе и текстил одличан су
материјал за израду разних врста лутака. При њиховој изради ученик се ставља у
ситуацију да манипулише материјалима, да о њима сазнаје на основу конкретних
манипулативних активности, „дозвољено“ му је да користи алате, да сече, кроји, да шије и да купљену
играчку замени оном коју је сам или уз
нечију помоћ направио. Картонска амбалажа је веома погодна за израду луткарског
позоришта, костима, макета насеља, акваријума, шума и сл. Ученици воле да
овакве кутије украсе разним додатним материјалима (украсним папиром, фолијом,
гранчицама...).
Керамичке плочице , цреп, дискови, тацне,
стаклене чаше, флаше, тегле, боце од парфема и сијалице одлична су подлога за
исказивање сликарског талента ученика, а веома занимљивим се показало и сликање
на камену. Картонске ролне (више и ниже)
могу послужити за прављење дрвећа, сталака за оловке, замака, разних животиња
(жаба, зечева, лептира, меда, прасића, пчелица, рибица, слепих мишева,
хоботница), Снешка Белића, разних луткица, украса за јелку и сл. И чепови од пластичних боца одличан су
материјал за експериментисање. Њиховим
комбиновањем са хамером у боји могу се направити разне животиње попут лава,
куце, маце, рибе, а може се направити и цвет, дрво или кућа која се лепи на одговарајућу подлогу
(стиропор, картон, тања дрвена плоча). Стиропор је посебно погодан и захвалан
за коришћење јер се лако сече, а делови
се у целину могу повезивати чачкалицама, лепком за дрво или чиодама.
Ученицима се могу дати и покварени електрични
апарати (фен за косу, решо, миксре, миксер) и захтевати од њих да промене њихов
изглед и употребну вредност.
Пластична амбалажа је погодна за рад јер може
послужити за израду разних лутака, звечки, робота, саксија за цвеће, касица,
чаша за оловке, а девојчицама је посебно интересантно прављење и лакирање
наруквицаод пластичних боца. Дечаци од пластичних боца најчешће праве разне
летилице, авионе и необична возила.
Од најлонских кеса могу се правити лутке различитих величина, а провидна најлон
кеса може бити и одлично средство за облагање разних врста слика. Они вичнији
од најлон кесе могу исплести и разне употребне предмете, а нити од најлон кесе
могу послужити и уместо вунице за ткање.
Од текстила ученици могу израдити разне лутке,
могу да га користе за колаж технику, али и за правњеље завеса на луткарском позоришту. Од текстила
ученици могу „кројити“ разне одевне предмете и „шити“ јогран на часовима
предмета Народна традиција. Крпењаче су такође омиљене код ученика и њихова
израда је могућа када се говори о
играчкама наших предака.
Веома занимљиви и подстицајни су и
материјали из природног окружења: лишће, кестење, жир, плодови шипка, орах, поврће и воће, клип
кукуруза, кукурузовина, гранчице дрвета и сл. Од јесењег лишћа могу настати
праве уметничке креације. Може се из жира, раха и плодова шипка могу се
направити гусенице, коњићи, меде и друге животиње у зависности од инпирације ученика. Нарочито се код ученика високо котирају креативне
радионице са воћем и поврћем. И од ових плодова се могу креирати разне
животиње: прасе од главице купуса, овца ок карфиола, коњић , меда и јеж од кромпира, миш од
главице црног лука, риба од банане, јеж од тикве и сл.
Корисно је повремено у раду користити и жицу лаку
за савијање, сечење и спајање. Може послужити за низање делова неке целине, али се може искористити
да се од ње обликује цвет или лептир који се после облаже унихоп чарапама у
разним бојама. На овај начин ученицисе упознају и са начинима обраде жице, као
и основним алаткама које се у ту сврху могу користити. У настави математике
жица је одлично средство за приказивање дужи, модела правоугаоника и квадрата.
Жичани модели правоугаоника и квадрата нарочито су подесни за часове на којима
се стичу знања о обиму правоугаоника и квадрата. Од лако савитљиве жице ученици
могу направити и орнамент за капију или ограду чиме се успоставља корелација
између наставе Ликовне културе и наставе Народне традиције. О
корелацији ових наставних предмета могуће је говорити и када је реч о врстама
кућа, бунарима, посластичарском, бојаџијском, корпарском и другим занатима. Од
штапића са сладоледа могу направити кућу налик данашњој талпари, а од
палидрваца кућу налик брвнари. На исти начин се може направити и сантрач око
бунара. Од теста ученици могу креирати разне
„посластице“, а од искоришћених лименки
могу уз помоћ одрасле особе направити саксију за цвеће, сталак за
оловке, лонче за воду и сл. На тај начин се ученици упознају са основама обраде
лима и лимарског заната.
Суштину бојаџијског заната ученици могу схватити манипилишући вуницом и комадима текстила.
Могуће је демонстрирати поступак бојења истих луковином, али се може користити
и бојење тонером за полудисперзије.
За израду
корпе ученици могу користити папир и новине, а за декорацију рамова за слике и
фотографије могуће је користити дугмиће,
зрневље кукуруза, пасуљ, жито, али и уситњене љуспе јајета.
Предност употребе ових и других материјала и
предмета су вишеструке. Има их свуда у окружењу те су самим тим лако доступни
за набавку и ученицима су занимљиви за рад јер им се пружа могућност експериментисања. При коришћењу покварених
уређаја и апарата код ученика не постоји
бојазан да ће се нешто покварити чиме се подстиче самосталност, самоиницијативност,
као и способност комбиновања различитих материјала. Ученици се у оваквим
ситуацијама подстичу на давање предлога
и идеја, утиче се на способност планирања, откривања и тражења различитих
решења. Овакве активности омогућавају
стицање разних практичних и животних искустава и упознавање са основама неких
делатности, као и развијање умешности руковања одређеним алатима и умешности
обраде разноврсног материјала. Додајмо
на крају да учитељи имају могућност утицања и на естетску димензију личности ученика
јер се овим активностима, између осталог, јача осећај за склад и уочавање лепих
облика који се адекватним активностима могу преобликовати у јединствену
композицију примамљиву за наше око.
Нема коментара:
Постави коментар